Skrzynie sportowe i sekwencyjne (Tiptronic), (PowerShift)
Skrzynie zautomatyzowane (AMT)
Automatyczne z możliwością ręcznej zmiany biegów
PRODUCENCI SAMOCHODÓW I SKRZYŃ BIEGÓW
VW / AUDI
TOYOTA i AISIN WARNER
DAIMLER / MB
GM
FORD
PRODUCENCI SAMOCHODÓW I SKRZYŃ BIEGÓW
HYUNDAI Powertech
HONDA
BTR Engineering
NISSAN
SUBARU
PRODUCENCI AUTOMATYCZNYCH SKRZYŃ BIEGÓW
GETRAG
ZF
JATCO
LuK (CVT)
STANDARDOWE SKRZYNIE AUTOMATYCZNE – sposób sterowania
Skrzynie hydrauliczne
Na podstawie parametrów pracy silnika oraz parametrów jazdy dobierają mechanicznie i/lub hydraulicznie optymalne przełożenie.
Skrzynie elektrohydrauliczne
Skrzynie hydrauliczne wzbogacone o elementy sterowania elektronicznego/elektrycznego.
Skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym
Skrzynie, w których wszystkie funkcje sterujące kontrolowane są przez układy elektroniczne, sterowanie odbywa się hydraulicznie poprzez skomplikowany zespół zaworów. W tych skrzyniach mechaniczne są tylko elementy wykonawcze. Wymagają one płynów ATF o bardzo wysokiej jakości.
Skrzynie CVT
1. Skrzynie Bezstopniowe CVT
CVT (ang. Continously Variable Transmission) – inaczej nazywana bezstopniową staje się coraz popularniejsza. Tego typu mechanizmy są przede wszystkim stosowane w pojazdach hybrydowych. Do wad można zaliczyć uciążliwe wycie oraz max. moment obrotowy 350-400Nm, który mogą przenieć.
Skrzynie CVT cd..
2. Skrzynie Bezstopniowe E-CVT
Jednak z biegiem lat problem ten zaczęto rozwiązywać. Dobrym tego przykładem jest Toyota albo Lexus czy Honda. W samochodach tych japońskich marek zaczęto stosować przekładnie e-CVT. Choć nazwa jest zbliżona to wiele się w nich zmieniło. Stały się one trwalsze, bardziej ciche, a pod względem zasady pracy też zaszło wiele zmian. Dobrym tego przykładem jest choćby zastosowanie kół zębatych, co powiekszyło zakres przenoszonych mocy, szybkość, trwałość.
PRZYKŁAD SKRZYNI CVT
Skrzynie DCT-DSG
1. Skrzynie dwusprzęgłowe DCT/DSG
S TRONIC (AUDI)
DSG (VW) / DCT
SMG
DKD (BMW)
PDK (PORSCHE) / TCD
DDCT (ALFA ROMEO)
PowerShift (FORD)
EDC (RENAULT)
Pod względem komfortu przekładnie dwusprzęgłowe ustępują jednak bezstopniowym E-CVT czy klasycznym automatom.
Skrzynie DCT-DSG_2
2. Skrzynie dwusprzęgłowe DCT/DSG
Skrzynie E-CVT czy klasyczny automat są lepsze ze względu na swoje kinematyczne pokrewieństwo napędowe ze skrzyniami ręcznymi.
Trwałość skrzyń dwusprzęgłowych też nie odbiega od szacowanej trwałości skrzyń manualnych. Pewne przeszkody to zapewne droższy serwis i nieco wyższa cena zakupu. Oleje eksploatacyjne zalecane przez producentów mają różne okresy wymiany. Ze skrzyniami dwusprzęglowymi i ich problemami wzmagało sie też kilka koncernów.
Skrzynie DCT-DSG_3
3. Skrzynie dwusprzęgłowe DCT/DSG
GM Ford w USA mając za sobą poważne awarie z dwusprzegłówkami , które zaważyły na wycofaniu PowerShifta. Z powodu wadliwych łożysk i wycieków oleju z uszczelnień skrzynie zaczynały szarpać, przeciągać biegi albo nie wrzucać ich w ogóle. Skala problemu była ogromna, na szczęście nie dotknęła aż tak Europy. Obecnie GM wszystkie samochody wyposaża w hydrokinetyczną, automatyczną skrzynię biegów o 8, 9, 10 przełożeniach.
PRZYKŁAD SKRZYNI DCT
Skrzynie AMT
1. Skrzynie zautomatyzowne AMT
Są to konstrukcje wyposażone w siłowniki pneumatyczne, hydrauliczne lub elektryczne. Pozwalają one na znacznie łatwiejsze, w porównaniu z manualnymi, a zarazem szybsze przełączanie biegów. Sama skrzynia ma w takich systemach budowę tradycyjną, lecz zautomatyzowanie czynności zmiany biegów oraz brak pedału sprzęgła bardzo upraszczają kierowanie pojazdem.
Skrzynia AMT cd..
2. Skrzynie zautomatyzowne AMT
Sprzęgła główne współpracujące z tego rodzaju skrzyniami mogą być również (i przeważnie są) sterowane hydraulicznie lub elektrycznie. Szczególną odmianą skrzyń zautomatyzowanych są ich modele dwusprzęgłowe, w których samoczynny system sterujący współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów o niekonwencjonalnej konstrukcji.
PRZYKAŁD SKRZYNI AMT
AUTOMATIC TRANSMISSION FLUID (ATF) – płyny do skrzyń automatycznych
WYMIENIAĆ czy NIE?
W instrukcjach obsługi pojazdów lub w ich kartach gwarancyjnych producenci podają przebiegi, przy których należy wymienić płyn w skrzyni automatycznej. Czasami takiej informacji nie ma w ogóle.
Pierwszą i kolejne wymiany należy przeprowadzać po przejechaniu:
60 000 +/- 1000 km.
Wymiany oleju możemy dokonać nie później niż po przejechaniu 80 000km
Wyjątki od tej zasady (czyli olej wymieniamy częściej), jeśli pojazd jest użytkowany w ciężkich warunkach.
Co nazywamy ciężkimi warunkami?
Jazda dynamiczna (tzw. ciężka noga i pedał w podłogę)
Jazda z dużym obciążeniem
Jazda z przyczepą (w Norwegii, gdzie samochody często holują przyczepę z łodzią wymianę oleju dokonuje się przy przebiegach 20 000 - 30 000km)
Jazda miejska i na krótkich dystansach (do 15-20km dziennie)
Częsta jazda po autostradzie
Jazda w warunkach zimowych przy zasoleniu ulic
Jazda górska
AUTOMATIC TRANSMISSION FLUID (ATF) – płyny do skrzyń automatycznych
WYMIENIAĆ czyNIE?
Producenci pojazdów często w dokumentacji pojazdu podają, że skrzynia biegów nie wymaga wymiany płynu ATF. Jest to nazywane jako lifetime fill (dożywotnie napełnienie), ale wtedy podają, że trwałość takiej skrzyni jest szacowana na przebieg rzędu 180 000 - 200 000km.
Specjaliści z firmy ZF, GETRAG, LuK zapytani o to samo czy wymieniać olej w skrzyni automatycznej, odpowiedzieli pytaniem:
„A jak długo chcesz, żeby twoja skrzynia działała prawidłowo?” – więc odpowiedź nasuwa się sama…
Na kolejne pytanie o sposób wymiany odpowiedzieli, że można to robić tylko przy użyciu urządzeń do dynamicznej wymiany oleju, które zapewniają pełną obsługę w tym zakresie oraz dokładność płukania, czyszczenia, napełnienia wymaganej ilości oleju.
OCZYWIŚCIE WYMIENIAĆ!!!
AUTOMATIC TRANSMISSION FLUID (ATF)
DLACZEGO NALEŻY WYMIENIAĆ PŁYN
W SKRZYNIACH AUTOMATYCZNYCH?
Skrzynie biegów podczas pracy wytwarzają „puder” metaliczny, czasem większe kawałki metalu (opiłki) oraz sporą ilość ciepła, które powinno być odprowadzane przez chłodnicę. Płyn ATF krążąc w układzie przewodzi te zanieczyszczenia i rozprowadza je w skrzyni.
Powinny one zostać wychwycone przez filtry i magnesy umieszczone w misce olejowej lub korku spustu. Niestety nie jest to możliwe w 100 procentach. Zanieczyszczenia te mogą powodować usterki skrzyń biegów, dlatego należy je usunąć podczas wymiany oleju.
Tak naprawdę tzw. "puder" metaliczny, czy opiłki dotyczą nie tylko skrzyni biegów automatycznych czy manualnych, ale także silników. Dlatego przyjeło się, że nowe auto z salonu po przejechaniu ok. 1500 tyś. km powinno mieć wymieniany olej i filtr oleju. Tutaj również wymiana oleju z płukaniem silnika to gwarancja dokładnego czyszczenia i dłuższej żywotności.
Wymiana dynamiczna oleju w skrzyni automatycznej ATF z dodatkiem myjącym bezpiecznie, skutecznie i szybko usuwa osady z filtrów, korpusów zaworów, konwertera momentu obrotowego oraz wszelkich pozostałych elementów przekładni. Całkowicie czyści skrzynię przed wymianą oleju na nowy.
Poniżej kilka zdjęć miski olejowej podczas wymiany oleju: przed i po jej wymyciu. Jest to przykład samochodu o przebiegu około 72 000km, Audi A6 3.0 TFSI (więc marka raczej uznawana za wyższą półkę premium).
JAKĄ ROLĘ PEŁNI PŁYN ATF W SKRZYNI BIEGÓW?
1. Smaruje (obniża współczynnik tarcia)
2. Uszczelnia
3. Chłodzi
4. Oczyszcza wewnętrznie układ
5. Chroni przed korozją
6. Zmniejsza i tłumi drgania
7. Jest medium napędzającym siłowniki i sprzęgło hydrokinetyczne.
Podczas pracy w skrzyni na skutek tarcia podnosi się temperatura, co nie jest bez znaczenia dla płynu ATF. Praca oleju w zbyt wysokiej temperaturze bardzo skraca jego żywotność oraz prowadzi do uszkodzenia skrzyni biegów.
Trwałość płynu ATF (odporność na utlenianie) jest gwarantowana przez producentów do przebiegu 160 000km, jeśli temperatura jego pracy jest stała i wynosi 80oC.
Powyżej normalnej temperaturypracy (jazda miejska, w górach, ciągnięcie przyczepy, zabrudzona chłodnica ATF) szybkość utleniania podwaja się co 7 oC powyżej 80 oC.(*)
(*)90% wszystkich awarii automatu to wina zbyt wysokiej temperatury, często wskutek reakcji chemicznej, błędnie dobranego płynu i zmieszanego ze starym i/lub nieodpowiedniego, o niewłaściwych parametrach dla prawidłowej pracy skrzyni.
CO MOŻE SIĘ STAĆ JEŚLI NIE WYMIENIMY FILTRA
LUB ZASTOSUJEMY NIEODPOWIEDNI PŁYN ATF?
- Skrzynia będzie szarpać lub źle przełączać biegi
- Nieodpowiedni płyn ATF prawie zawsze prowadzi do uszkodzenia skrzyni
- Zawory w sterowniku mogą ulec zatarciu co doprowadzi do trwałego uszkodzenia skrzyni
- Podniesie się temperatura pracy płynu ATF, co w konsekwencji może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni
KAŻDY RODZAJ SKRZYNI WYMAGA
SPECYFICZNEGO PRECYZYJNIE OKREŚLONEGO
PRZEZ PRODUCENTA PŁYNU ATF
NIGDY NIE MIESZAMY RÓŻNYCH PŁYNÓW ATF
ZAPRASZAMY DO WSPÓŁRACY i KONTAKTU
...O SZCZEGÓŁY
KIEDY NIE WYMIENIA SIĘ OLEJU
W AUTOMATYCZNEJ SKRZYNI BIEGÓW?
Kiedy po jego spuszczeniu widzimy, że jest czarny jak smoła, śmierdzi spalenizną, jest gęsty / zamulony.
Na magnesie w korku spustowym, bądź w misce olejowej mamy sporo opiłków metalu, co oznacza znaczne zużycie części metalowych wewnątrz skrzyni.
Kiedy w filtrze zauważamy kompletnie zatkane sitko bądź wkład filtrujący.
Przy takich objawach taka automatyczna skrzynia
jest już u kresu swego życia albo już go zakończyła.
RÓŻNICA MIĘDZY WYMIANĄ
STATYCZNĄ A DYNAMICZNĄ OLEJU ATF
STATYCZNA WYMIANA
(wymianie ulega tylko część oleju zaznaczona na zielono)
Stosując tę metodę wymieniamy tylko 30 – 50 % ATF
DYNAMICZNA WYMIANA OLEJU
Stosując dynamiczną metodę wymieniamy 100 % ATF
Dynamiczna wymiana oleju polega na płynnym i ciągłym przepompowywaniu nowego oleju do skrzyni biegów i jednoczesnym wypompowywaniu zużytego oleju ze skrzyni.
Bardzo ważne jest zachowanie ciągłości wymiany, aby nie zapowietrzyć skrzyni. Urządzenie ATF EXTRA posiada dwie wagi, które umożliwiają w płynny i kontrolowany sposób wymianę oleju. Urządzenie to kontroluje jednocześnie temperaturę wymienianego oleju i nie pozwala na jej przeprowadzenie dopóki nie osiągnie odpowiedniego poziomu.
ATF EXTRA wykrywa też samodzielnie kierunek przepływu oleju i nie ważne jest jak się podłączymy do układu, zawsze będzie dobrze.
Urządzenie umożliwia też podanie środka myjącego i uszlachetniającego do oleju oraz kontroluje ten proces.
Zapraszamy Państwa do współpracy w zakresie wymiany dynamicznej ATFkontroli stanu technicznegonapraw mechanicznychprogramowania sterownikówskrzyń automatycznych.
FAQ (ang. Frequently Asked Questions). Najcześciej zadawane pytania i odpowiedzi przez/i dla klientów. Staramy sie wyjaśnić i przedstawić nasz sposób pracy w kontekscie oczekiwań klienta.